با ما همراه باشید

هر چه را که نیاز دارد جستجو کنید

نکاتی طلایی در صنعت چوب که حتما باید بدانید بخش دوم

2021 Jul

نکاتی طلایی در صنعت چوب که حتما باید بدانید بخش دوم

در این سری از نکات طلایی، میخواهم شما را با انواعی جدید از خانواده چوب و کفپوش ها آشنا کنم که اکثرا از آن ها بی خبرهستند. با شناخت این موارد، میتوانید محصولات متفاوتی داشته باشید. پس تا انتها همراهیم کنید.

 

پس تا انتها همراهیم کنید.

 

Baltic Birch

 

 

Baltic Birch، نوع پیشرفته چوب تخته سه لایه است. که دارای مزیت های زیادی می باشد و همچنین به دلیل کیفیت بالا توانسته است تا حدود زیادی جایگزین تخته سه لایه های معمولی را بگیرد.

 

بیایید با هم نگاهی دقیق تر به این چوب داشته باشیم.

این چوب بر خلاف چوب های مهندسی شده مثل ام دی اف، از صد درصد الیاف چوب سخت تشکیل شده است و همچنین بدون هیچ گونه ماده افزودنی می باشد.

همین امر یکی از ویژگی های متمایز کننده این چوب به حساب می آید.

 

لازم به ذکر است که اگر برایتان استحکام فاکتور مهمی است، می توانید روی این نوع چوب حساب کنید زیرا دارای میزان تحمل فشار بالایی می باشد که این خاصیت، باعث شده است در صنایع مختلفی کاربرد داشته باشد.

 

Baltic Birch، در بین برش کاران هم طرفدار زیادی دارد زیرا بر عکس بعضی از چوب های مهندسی شده، بعد از برش لبه های آن بسیار هموار هستند و در نهایت محصولی تمیز و بی نقص در اختیار برش کاران قرار می گیرد.

 

همان طور که در بالا اشاره شد، این نوع چوب دارای استحکام بسیار عالی می باشد.

علاوه بر این ویژگی، قابلیت نگهداری پیچ ها در این چوب به شکل قابل توجهی بالا است و این امر باعث می شود اتصالات به کار رفته در این نوع چوب محکم در جای خود باقی بمانند و به همین دلیل طراحان هم از دیگر طرفداران این چوب به حساب می آیند.

 

همچنین بهتر است این راهم بدانید که این چوب در برابر تاب خوردگی هایی که اکثر چوب ها درگیر آن هستند، مقاوم است و به همین دلیل Baltic Birch نیاز کمتری به نگهداری و تعویض با گذشت سال ها دارد و این امر باعث می شود آن را جزء چوب های مقرون به صرفه طبقه بندی کنیم.

 

 

چوب Pine

 

 

اکنون نوبت به معرفی محبوب ترین نوع چوب رسیده است.

چوب Pine، از بهترین و مرغوب ترین چوب ها در صنعت چوب به حساب می آید. حتما با خود می گویید علت آن چیست؟ پس با من همراه باشید تا دلایل این امر را به شما بگویم.

 

این چوب دارای ویژگی های زیادی است. به طور مثال از انعطاف بالایی برخوردار است و این مورد باعث می شود در محصولاتی که دارای طرح های خاصی هستند کاربرد زیادی داشته باشد.

 

همچنین دوام و مقاومت زیاد آن باعث شده است گزینه مناسبی برای محصولاتی که در آن ها استحکام حرف اول را میزند مثل مبلمان و کابینت های آشپزخانه، باشد.

 

در کنار همه این موارد، چوب Pine برای افراد خوش سلیقه هم پیشنهاد هایی دارد. زیرا در این چوب میتوان رنگ های زیادی را مشاهده کرد و همین امر باعث شده است که در مصارفی مثل تزئینات داخلی منازل کاربرد قابل توجهی داشته باشد.

 

لازم به ذکر است که این چوب به دلیل مقاومت بالا و تنوع رنگ، درصنعت کفپوش، چوبی کاربردی و مفید به حساب می آید.

 

شاید برایتان جالب باشد که این چوب دارای انواع گوناگونی است بطور مثال :

 

 sugar pine:

 

sugar pine بلند ترین عضو خانواده کاج ها است. این درخت می تواند بیشتر از 200 متر ارتفاع داشته باشد.

محققان به آن لقب خاص ترین نوع کاج را داده اند. زمانی که این درخت اره می شود،  چوب آن رگه هایی قهوه ای رنگ از صمغ در تنه درخت به چشم می خورد.

 

از میان چهار گونه ای که نام می بریم، sugar pine دارای بزرگ ترین بافت رگه های صمغ دار است.

از این نوع چوب خاص در محصولاتی که برش های بسیار ظریف و حساس نیاز است مانند، قاب ها و ساختن آلات موسیقی مثل کلیدهای پیانو و غیره استفاده می شود.

 

western white pine :

 

درصنعت چوب این نوع درخت را بیشتر با نام کاج نقره می شناسند. همچنین از این نوع چوب برای تولید تخته سه لا ، روکش ها ، جعبه های معمولی و تزئینی، ساخت چوب کبریت ، تزئینات داخلی استفاده می شود.

 

از ویژگی های مهم آن می توان به سطح صاف و یک دست آن اشاره کرد که این امر باعث می شود برای تراشیدن و برش کاری بسیار مناسب باشد و همچنین در تولید الگو ها و مبلمان ظریف کاربرد زیادی دارد.

 

 

eastern white pine :

 

چوب این نوع درخت معمولاً در ساخت و ساز استفاده می شود. بعلاوه از آن در تزئینات داخلی ، چوب های ساختمانی و ساخت قایق و کشتی ستفاده می شود.

دانستن این نکته خالی از لطف نیست، این چوب در جنگ های قدیم بسیار عامل مهمی بوده است زیرا نقش بزرگی را در صنعت کشتی سازی داشته است.

البته این چوب دارای انواع دیگری مانند :

 limber pine،  Southern Yellow Pine Wood و Slash Pine است که قصد داشتم مهم ترین آن ها را برایتان مطرح کنم.

 

 

خب حتما با خود می گویید، همچین چوبی با این ویژگی ها باید قیمت زیادی داشته باشد؟ خیر

 

اتفاقا Pine نسبت به سایر چوب ها، مثل Baltic Birch قیمت بسیار پایینی دارد و برای تولید کنندگان مقرون به صرفه است.

 

 

اکثر افراد در انتخاب کفپوش ها دچار اشتباه می شوند زیرا نمی توانند تفاوت بین کفپوش لمینت با پارکت یا کفپوش چوب پنبه ای را تشخیص دهند و همین امر باعث می شود که نوع کفپوش مناسب کار خود را پیدا نکنند و درنهایت هزینه های زیادی را متحمل شوند.

 

 

 

برای انتخاب نوع مناسب کفپوش برای پروژه خود باید این نکاتی را که می خواهم به شما بگویم را در ذهن خود داشته باشید تا انتخابی مطمئن

کنید.

پس با من همراه باشید.

 

در ابتدا با پارکت ها شروع میکنم.

 

 

پارکت جزء اصلی خانواده  کف‌ پوش‌ها است که معمولا دارای ساختاری از جنس چوب های طبیعی‌ می باشد.

 

 ساخت پارکت های چوبی بسیار راحت است زیرا فقط چوب درخت را قطع می کنند و به اندازه های موردنظر برش می زنند، و در نهایت آن تخته های برش خرده را با چسب های مخصوص به سطح موردنظر می چسبانند.

 

بعد از چسباندن تخته ها، باید سطح آن ها را با مواد مخصوص آغشته کرد تا در برابرعوامل آسیب رسان خارجی به چوب ، مثل موریانه ها مقاوم باشند.

 

این را به خاطر داشته باشید که عامل اصلی تفاوت استحکام بین پارکت ها، نوع چوبی است که از آن پارکت مان ساخته شده است.

 

اما این نوع کفپوش معایب خاص خود را دارد. به طور مثال استفاده از آن هزینه زیادی دارد زیرا از چوب طبیعی ساخته شده است همچنین تعمیر و نگه داری آن هزینه بر است پس به همین دلیل مقرون به صرفه نیست.

 

مورد دیگر ضد آب نبودن پارکت است زیرا در برابر رطوبت و آب مقاومتی ندارد و این امر باعث تورم چوب می شود.

 

به خاطر داشته باشید که این کف پوش تمیز شوندگی سختی دارد زیرا ضد آب نیست و فقط باید با مواد خاصی شستشو انجام شود زیرا لایه محافظی که روی آن زده می شود، از بین نرود.

 

در کنار این معایب، مزیت هایی هم دارد. به طور مثال پارکت ها نسبت به سایر کف پوش ها عمر مفید بالایی دارند و همچنین به دلیل طرح های طبیعی، ظاهرشان با گذر زمان تغییر نمی کند.

 


حال نوبت به معرفی کفپوش لمینت میرسد. بیایید نگاهی دقیق تر به آن داشته باشیم.

 

 

کفپوش لمینت از چندین لایه چوب های مهندسی شده که در مطالب قبل درباره آن ها صحبت کردیم تشکیل می شود و همین امر باعث می شود که نسبت به پارکت ها برتری پیدا کند زیرا باعث قطع درختان نمی شود و میتوان گفت دوست دار محیط زیست است.

 

لازم به ذکر است این کف پوش دارای تنوع رنگ ها و طرح های زیادی است به همین دلیل همه سلیقه ها را در بر می گیرد.

 

از مزیت های بی شمار کفپوش لمینت میتوان به قیمت ارزان، ضد آب بودن آن و همچنین نصب راحت اشاره کرد.

 

در اکثر کفپوش ها مقاومت در برابر ضربات امری مهم به حساب می آید و خوشبختانه این کفپوش برعکس پارکت ها مقاومت بالایی دارد.

 

همچنین در صورت خرابی کف پوش لمینت، تعویض آن بسیار آسان است.

 

قابلیت تمیز شوندگی بالا و راحتی دارد زیرا ضد آب است و هر تمیز کننده ای قابل استفاده در این امر است.

 

 

کف پوش چوب پنبه ای :

 

 

این نوع کفپوش بسیار پر طرف دار است زیرا دوست دار طبیعت است وقابل بازیافت می باشد.

همچنین طرح ها و نقش های زیادی را شامل می شود و به همین دلیل این امکان را به شما می دهد تا گزینه های زیادی برای انتخاب داشته باشید.

 

خب اکنون می خواهیم بیشتر آن را برسی کنیم.

این نوع کف پوش ترکیبی از پوست درختان بلوط و همچنین کمی ماده افزودنی است.

از سری ویژگی هایی که میتوانند این کفپوش را از دیگر کف پوش ها متمایز کند، عایق بودن آن در برابر گرما و صدا است.

همچنین در برابر رطوبت و آفت های مربوط به چوب مقاوم است.

 

 

کلام آخر

اکنون که با انواع خاص چوب و کفپوش ها آشنا شدید، می توانید گزینه های بیشتری برای انتخاب چوب محصول مورد نظرتان داشته باشید.

پس با ما همراه باشید تا از متنوع ترین محصولات آگاه شوید

 

دیدگاه ها
درج دیدگاه